2. Řetězové dopravníky
Řetězové dopravníky jsou určeny k dopravě sypkých nebo drobných kusových materiálů v horizontálním směru. Dopravovaný materiál vstupuje do dopravníku vpádovým nástavkem a tudy je pomocí lamelového řetězu transportován do výpadové hlavy (obvykle hlava s pohonem), odkud samospádem vypadává do dalších dopravních cest zpracovatelské technologie. Výpadů z dopravníku může být více a bývají opatřeny hradítky s ručním, elektrický nebo pneumatickým ovládáním.
Používají se především k dopravě obilovin, osiv, obilních šrotů, krmných směsí a jejich komponent v zemědělských a zpracovatelských závodech, může se však také uplatnit i v jiných průmyslových odvětvích při dopravě sypkých a drobných kusových, málo abrazivních materiálů (jako např.: dřevěných granulí, pilin apod.). Použití řetězových dopravníků v těchto odvětvích je vždy nutno konzultovat s výrobcem.
Řetězové dopravníky se standardně dodávají v provedení z oceli třídy 11 se základním nátěrem (svrchní nátěr, podle požadavků zákazníka, na objednání), řetěz a řetězová kola také z oceli tř.11, řetězové válečky z HD PE. Součástí dodávky kompletního stroje je dále pohon a snímač přetržení řetězu instalovaný na pohonové hlavě dopravníku. Podle zvláštních požadavků je také možné dodat řetězový dopravník vyrobený z nerezové oceli třídy 17, s kovaným řetězem, s dnem z otěruvzdorného materiálu, se speciální povrchovou úpravou např. pozinkované, barevný vzhled podle zvláštního požadavku apod.
Pohon se skládá z převodovky a elektromotoru. Převodovka obvykle přímo pohání hřídel řetězového kola ve výpadové hlavě stroje. V případě zvláštního požadavku je možno dopravník vybavit dvourychlostním motorem nebo pohonem přes řetěz s kuželočelní převodovkou.
Výkon elektromotoru je závislý na velikosti dopravníku, požadované kapacitě a dopravní vzdálenosti.
Dopravníky se nedodávají jako samonosné, takže na místě provozu musí být ukotveny buď k vhodné ocelové konstrukci nebo ke konstrukci budovy, vždy však s ohledem na síly a vibrace vznikající během provozu stroje.